Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Kto najbardziej lubianym, atrakcyjnym czy irytującym polskim sportowcem?

22.09.2017 07:00
xxx sport

Kto jest najbardziej lubianym polskim sportowcem? Kto najbardziej kontrowersyjny? Kto najbardziej seksowny, dowcipny czy inteligentny? Odpowiedzi na te pytania odnajdziemy w wynikach badania ARC Rynek i Opinia.

Adam Małysz fot. PAP/EPA

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku

Celem badania TOP 50 polskich sportowców było poznanie postrzegania najbardziej popularnych polskich sportowców przez Polaków oraz sprawdzenie zależności między ich znajomością, oceną osiągnięć sportowych a sympatią w stosunku do poszczególnych osób. Wyniki badania pokazują, że istnieje cała grupa sportowców, którzy mimo iż na wymiarze rozpoznawalności wypadają słabiej, to zyskują przy głębszej analizie, na wymiarze emocjonalnym - czytamy w komunikacie na stronie ARC.

Czego dowiadujemy się z wyników badań?

Najlepiej oceniani przez Polaków sportowcy to: Adam Małysz, Robert Lewandowski, Kamil Stoch, Justyna Kowalczyk oraz Anita Włodarczyk

Najlepiej oceniany pod względem osiągnięć sportowych: Robert Lewandowski

Najinteligentniejszy: Krzysztof Hołowczyc

Najbardziej dowcipny: Piotr Żyła

Najbardziej atrakcyjni: Michał Winiarski i Agnieszka Radwańska

Wzbudzający największe kontrowersje: Jerzy Janowicz i Artur Szpilka

Warto odnotować też, że w rankingu ogólnym w pierwszej dwudziestce nie ma żadnego przedstawiciela siatkówki - jednej z trzech najpopularniejszych dyscyplin wśród Polaków. Ponadto aż 10 miejsc w pierwszej dwudziestce rankingu ogólnego zajmują przedstawiciele piłki nożnej.

Wyniki badania pokazują, że nie tylko osiągnięcia sportowe wpływają na pozycję sportowców w oczach odbiorców, lecz również rodzaj uprawianej dyscypliny, a także poziom sympatii w stosunku do poszczególnych osób. Dużo łatwiej w pamięci odbiorców zapaść jako sportowiec trenujący dyscyplinę indywidualną niż zespołową. W przypadku dyscypliny zespołowej, aby zaistnieć w świadomości odbiorców trzeba mieć nie tylko wybitne umiejętności, lecz również być w jak największym stopniu obecnym medialnie. Wyraźnie widać to na przykładzie piłki nożnej i siatkówki. Obydwie dyscypliny należą w Polsce do najpopularniejszych, reprezentacja siatkówki ma za sobą wiele osiągnięć. O ile jednak piłkarze są bardzo silnie reprezentowani w rankingu TOP 50, o tyle siatkarze bardzo skromnie - pierwszy z nich, Bartosz Kurek, zajmuje 21-wsze miejsce.

O ile więc piłkarze częściej są postrzegani jako indywidualności, o tyle siatkarze w większym stopniu jako zespół. To dobrze świadczy o samym sporcie, ale powoduje, że wykorzystywanie tych sportowców w komunikacji marki jest trudniejsze i wymaga przemyślenia, może być jednak bardzo skuteczne. Gdyby jakaś marka chciała w swojej komunikacji podkreślić konieczność pracy zespołowej, współpracy ze sobą, gry fair, siatkarze mogliby sprawdzić się dużo lepiej niż np. reprezentanci piłki nożnej.

Autorem powyższego badania jest ARC Rynek i Opinia.

RadioZET.pl/arc.com.pl/AN

Oceń