Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Justyna Dżbik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Kto najbardziej lubianym, atrakcyjnym czy irytującym polskim sportowcem?

22.09.2017 07:00
sport

Kto jest najbardziej lubianym polskim sportowcem? Kto najbardziej kontrowersyjny? Kto najbardziej seksowny, dowcipny czy inteligentny? Odpowiedzi na te pytania odnajdziemy w wynikach badania ARC Rynek i Opinia.

Adam Małysz fot. PAP/EPA

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku

Celem badania TOP 50 polskich sportowców było poznanie postrzegania najbardziej popularnych polskich sportowców przez Polaków oraz sprawdzenie zależności między ich znajomością, oceną osiągnięć sportowych a sympatią w stosunku do poszczególnych osób. Wyniki badania pokazują, że istnieje cała grupa sportowców, którzy mimo iż na wymiarze rozpoznawalności wypadają słabiej, to zyskują przy głębszej analizie, na wymiarze emocjonalnym - czytamy w komunikacie na stronie ARC.

Czego dowiadujemy się z wyników badań?

Najlepiej oceniani przez Polaków sportowcy to: Adam Małysz, Robert Lewandowski, Kamil Stoch, Justyna Kowalczyk oraz Anita Włodarczyk

Najlepiej oceniany pod względem osiągnięć sportowych: Robert Lewandowski

Najinteligentniejszy: Krzysztof Hołowczyc

Najbardziej dowcipny: Piotr Żyła

Najbardziej atrakcyjni: Michał Winiarski i Agnieszka Radwańska

Wzbudzający największe kontrowersje: Jerzy Janowicz i Artur Szpilka

Warto odnotować też, że w rankingu ogólnym w pierwszej dwudziestce nie ma żadnego przedstawiciela siatkówki - jednej z trzech najpopularniejszych dyscyplin wśród Polaków. Ponadto aż 10 miejsc w pierwszej dwudziestce rankingu ogólnego zajmują przedstawiciele piłki nożnej.

Wyniki badania pokazują, że nie tylko osiągnięcia sportowe wpływają na pozycję sportowców w oczach odbiorców, lecz również rodzaj uprawianej dyscypliny, a także poziom sympatii w stosunku do poszczególnych osób. Dużo łatwiej w pamięci odbiorców zapaść jako sportowiec trenujący dyscyplinę indywidualną niż zespołową. W przypadku dyscypliny zespołowej, aby zaistnieć w świadomości odbiorców trzeba mieć nie tylko wybitne umiejętności, lecz również być w jak największym stopniu obecnym medialnie. Wyraźnie widać to na przykładzie piłki nożnej i siatkówki. Obydwie dyscypliny należą w Polsce do najpopularniejszych, reprezentacja siatkówki ma za sobą wiele osiągnięć. O ile jednak piłkarze są bardzo silnie reprezentowani w rankingu TOP 50, o tyle siatkarze bardzo skromnie - pierwszy z nich, Bartosz Kurek, zajmuje 21-wsze miejsce.

O ile więc piłkarze częściej są postrzegani jako indywidualności, o tyle siatkarze w większym stopniu jako zespół. To dobrze świadczy o samym sporcie, ale powoduje, że wykorzystywanie tych sportowców w komunikacji marki jest trudniejsze i wymaga przemyślenia, może być jednak bardzo skuteczne. Gdyby jakaś marka chciała w swojej komunikacji podkreślić konieczność pracy zespołowej, współpracy ze sobą, gry fair, siatkarze mogliby sprawdzić się dużo lepiej niż np. reprezentanci piłki nożnej.

Autorem powyższego badania jest ARC Rynek i Opinia.

RadioZET.pl/arc.com.pl/AN

Oceń