Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Justyna Dżbik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Zespoły Formuły 1: Williams F1

16.02.2019 12:00
sport

Williams to drugi najbardziej utytułowany zespól w historii Formuły 1. Poznaj historię, najważniejsze osiągnięcia i podstawowe informacje o brytyjskiej ekipie.

Williams F1 zespół Formuły 1 fot. ROKiT Williams Racing/Facebook

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku  

Williams F1: Początki Franka Williamsa

Williams swoje początki ma na przełomie lat 60. i 70. Frank Williams z początku kierowca wyścigowy i mechanik podjął decyzję o stworzeniu własnego zespołu. W 1966 roku Brytyjczyk założył team Frank Williams Racing Cars. Po dwóch latach dołączył do niego Piers Courage i ekipa wystartowała w Formule 2. W 1969 roku stajnia dostała się do Formuły 1 i korzystała z auta Brabhama. Na samym początku Courage zdążył dwukrotnie stanąć na podium: w Monako i USA. Dobre wyniki poskutkowały tym, że zespół związał się z włoska firmą samochodową De Tomaso, która była odpowiedzialna za budowę nadwozia na sezon 1970.

Williams F1: Współpraca z Patrickiem Headem i nowe rozdanie

W piątym wyścigu sezonu – Grand Prix Holandii, Piers Courage zginął w wypadku, co bardzo podłamało Franka Williamsa. W międzyczasie pojawiły się kłopoty finansowe. Wobec tych wydarzeń, w 1976 roku brytyjska stajnia zaczęła współpracę z Walterem Wolfem, ale ostatecznie nic z niej nie wyszło. W końcu Williams razem z Patrickiem Headem wspólnie założyli Williams Grand Prix Engineering.

Ta współpraca szybko przyniosła bardzo dobre efekty. W 1979 roku Clay Ragazzoni wygrał pierwszy w historii wyścig dla zespołu w GP Wielkiej Brytanii. Z kolei Alan Jones odnotował kilka dobrych występów. Dzięki temu, ekipa zakończyła rywalizację na drugim miejscu.

Williams F1: Mistrzowskie panowanie

Rok 1980 zaczął mistrzowską passę Williamsa. Zespół nie miał sobie równych i napędzany silnikiem Forda zdobył swoją pierwszą podwójną koronę, gdzie najlepszym kierowcą został Alan Jones. W kolejnym roku teamy zaczęły korzystać z jednostek Coswortha, ale dzięki równej jeździe, mistrzostwa wygrał Keke Rosberg, który sięgnął po czempionat w 1982 roku. Sezon wcześniej ekipa z Grove wygrała jedynie w klasyfikacji konstruktorów. Fin jest jedynym mistrzem świata, który zdobył tytuł zwyciężając tylko w jednym wyścigu.

Williams F1: Wypadek Franka Williamsa

Na kolejne wielkie sukcesy Williams musiał poczekać do 1986 roku. Tym razem stajnia związała się z innym dostawcą jednostek napędowych – Hondą. Współpraca okazała się strzałem w dziesiątkę. Niemniej jednak bolid był najszybszy w stawce, ale często zawodził. Przez awarię silnika w Adelajdzie, Nigel Mansell mógł pożegnać się z mistrzostwem świata kierowców. Jednak zespół został najlepszy wśród konstruktorów.

W marcu 1986 roku brytyjska ekipa przeżywała dramatyczne chwile. W Nicei szef ekipy, Frank Williams miał wypadek samochodowy. W jednym z zakrętów stracił panowanie nad autem, które dachowało. Przez niezapięte pasy doszło do przesunięcia kręgów. Williams został sparaliżowany i od tego momentu porusza się na wózku inwalidzkim.

W 1987 roku stajnia z Grove skonstruowała genialny model FW11, którym Nelson Piquet wygrał mistrzostwa (Nigel Mansell uplasował się tuż za nim), a team zgarnął również mistrzowską koronę za klasyfikację konstruktorów.

Williams F1: Powrót do mistrzowskiej formy

Od sezonu 1989 samochód Williamsa wciąż był bardzo szybki, ale zespół nie miał dobrego kierowcy, który mógłby w pełni wykorzystać potencjał maszyny. Na ponowne sukcesy Williams czekał do 1991 roku, kiedy Mansell powrócił do ekipy. Jednak w tamtym sezonie Brytyjczyk przez awarię skrzyni biegów musiał uznać wyższość Ayrtona Senny. Aczkolwiek w 1992 roku brytyjski team znów nie miał sobie równych, gdzie Mansell wygrał 9 wyścigów i zapewnił sobie i zespołowi mistrzowskie tytuły.

W 1993 roku ekipa powtórzyła sukces podwójnej korony, gdzie wśród kierowców najlepszy okazał się Alain Prost. Pasmo zwycięstw trwało do 1994 roku. Jeszcze w 1996 i 1997 stajnia z Grove zdobywała podwójną koronę, a z mistrzostwa zawodników cieszyli się najpierw Damon Hill, a później Jaques Villeneuve. Od tamtej pory chociaż team plasował się w czołówce, nie był w stanie dorównać do największych osiągnięć.

Williams F1: Kryzys i przygoda z PDVSA

Kiedy BMW przejęło Saubera w 2006 roku, Williams musiał korzystać ze słabych silników Coswortha, przez co uzbierał jedynie jedenaście punktów i zajął odległe ósme miejsce w klasyfikacji konstruktorów.

Kolejne lata to wzloty i upadki zespołu, ale ekipa zaczęła coraz częściej przebywać w środku stawki.

Punktem zwrotnym dla Williamsa miało być podpisanie kontraktu z petrochemicznym potentatem PDVSA w 2011 roku. Wenezuelska firma dostarczała olbrzymie pieniądze, a jednym z kierowców został Pastor Maldonado. Jednak ten sezon okazał się jednym z najgorszych w historii, w którym cały team zdobył zaledwie pięć punktów.

Rok 2012 miał być o niebo lepszy i taki z początku się wydawał. Williams napędzany silnikiem Renault prezentował się całkiem nieźle. Dowodem na to jest wygrana Maldonado w Grand Prix Hiszpanii, która była pierwszym zwycięstwem zespołu od ośmiu lat. Aczkolwiek w kolejnych dziewięciu rundach, Wenezuelczyk nie zdobył ani jednego punktu, wywołując wiele kolizji na torach. Podobnie było w kolejnym sezonie, gdzie obok Maldonado pojawił się Fin, Valtteri Bottas.

Williams F1: Nadzieja w erze hybrydowej

W 2014 roku Williams odrodził się. Zespól pożegnał się z Pastorem Maldonado, którego zastąpił Felipe Massa. Dodatkowo brytyjska ekipa zaczęła korzystać z niezawodnych silników Mercedesa. Dwaj kierowcy często stawali na podium. Ponadto Massa podczas Grand Prix Austrii wywalczył pole position. Finalnie brytyjski team ukończył zmagania na 3. miejscu w klasyfikacji konstruktorów.

W sezonie 2015 było podobnie, a delikatny spadek w dół (piąte miejsce wśród konstruktorów) stajnia z Grove zaliczyła w 2016 roku. Przed kolejnym sezonem Bottas przeszedł do Mercedesa, a zastąpił go 18-letni Lance Stroll, syn kanadyjskiego miliardera, który zaczął hojnie wspierać Williamsa. Poza im szeregi ekipy zasilił Paddy Lowe, który został dyrektorem technicznym i udziałowcem stajni z Grove. Zespół powtórzył wynik sprzed roku i zajął piątą lokatę. Chociaż nastolatek bardzo odstawał od Felipe Massy, to uzbierał od niego zaledwie trzy punkty mniej w klasyfikacji kierowców. To tylko świadczyło o kiepskiej formie samochodu.

Williams F1: Rosyjska przygoda i powrót Roberta Kubicy

Przed sezonem 2018 Williams postawił na dwójkę niedoświadczonych kierowców. Do Strolla dołączył Siergiej Sirotkin, ale obaj kierowcy zapewnili teamowi spory zastrzyk gotówki. To zamknęło drzwi do pełnego powrotu dla Roberta Kubicy, który został zawodnikiem rezerwowym i rozwojowym. Możliwe, że los sprzyjał Polakowi, ponieważ Williams przygotował fatalny bolid, gdzie duet Stroll-Sirotkin uzbierał jedynie siedem punktów w przeciągu całego roku rywalizacji. Jednocześnie brytyjski zespół zaliczył najgorszy rok w swojej historii.

Dramatyczny spadek formy spowodował, że Stroll ze swoim synem zakończyli przygodę z brytyjskim zespołem, który postanowił również nie kontynuować współpracy z Sirotkinem. Pod koniec 2018 roku Williams dał szansę Robertowi Kubicy, a krakowianin dzięki wsparciu PKN Orlen został podstawowym kierowcą ekipy na sezon 2019. Jego zespołowym partnerem został młody George Russell wspierany przez Mercedesa.

Williams F1: Podstawowe informacje

  • Pełna nazwa zespołu: ROKiT Williams Racing
  • Siedziba zespołu: Grove (Wielka Brytania)
  • Szef zespołu: Claire Williams
  • Dostawca silników: Mercedes
  • Kierowcy: Robert Kubica i George Russell
  • Debiut w F1: GP Hiszpanii 1977
  • Mistrzostwa świata konstruktorów: 9
  • Mistrzostwa świata kierowców: 7

RadioZET.pl/MW

Oceń