Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Justyna Dżbik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Zespoły Formuly 1: Toro Rosso F1

16.02.2019 12:00
sport

Scuderia Toro Rosso to zespół Formuły 1 należący do Red Bulla. Poznaj historię, największe osiągnięcia i podstawowe informacje o ekipie z Faenzy.

Scuderia Toro Rosso F1 zespół Formuły 1 fot. Scuderia Toro Rosso/Facebook

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku  

Scuderia Toro Rosso F1: Drugi zespół Red Bulla

Toro Rosso powstał na bazie włoskiego teamu Minardi. W 2005 roku Red Bull wykupił ekipę od Paula Stoddarta. Pierwszymi kierowcami zostali Vitantonio Liuzzi i Scott Speed, a szefem stajni Franz Tost. Chociaż z początku zespół miał być całkowicie niezależny od Czerwonych Byków, stajnia pełniła funkcję juniorskiego teamu Red Bulla szkoląca młodych zawodników.

Scuderia Toro Rosso F1: Kiepski debiut i niezapomniany sezon 2008

W swoim debiutanckim sezonie Toro Rosso jako jedyna ekipa w stawce używała zdławionych silników V10, które nie dawały żadnej przewagi nad jednostkami V8. W 2007 roku w trakcie sezonu z posadą pożegnał się Scott Speed, który popadł w konflikt z szefostwem teamu. Amerykanina zastąpił Sebastian Vettel. Rok 2008 był jednym z najlepszych w historii stajni z Faenzy. We wrześniu podczas Grand Prix Włoch, Vettel zdobył pole position i zwyciężył na torze Monza. Dodatkowo włoski zespół zajął najwyższą, szóstą pozycję w klasyfikacji konstruktorów.

Sezon później Toro Rosso tułało się w drugiej dziesiątce, a debiutujący 19-letni Jaime Alguersuari nie dojechał do mety w większości swoich występów. Finalnie włoski zespół zakończył zmagania na ostatnim miejscu w mistrzostwach.

Scuderia Toro Rosso F1: Pierwsza autorska konstrukcja

Po raz pierwszy od początku założenia zespołu, Toro Rosso stworzyło własną autorską maszynę. Jednak ekipa nie odniosła żadnych spektakularnych wyników. Po sezonie 2011 włoski team ogłosił, że od kolejnej edycji ich kierowcami zostaną: Daniel Ricciardo i Jean-Eric Vergne. Zespól kilka razy punktował i z dorobkiem 26 „oczek” zakończył zmagania na dziewiątym miejscu w klasyfikacji konstruktorów.

Na początku 2013 roku zakończenie kariery ogłosił Mark Webber. Oznaczało to, że po sezonie w Red Bullu zwolni się jedno miejsce. Oczywiście głównymi faworytami do zajęcia posady byli zawodnicy Toro Rosso. Pierwsza część mistrzostw należała do Jeana-Erica Vergne’a, ale w drugiej części roku o wiele lepiej od Francuza spisywał się Ricciardo. Finalnie to on uplasował się wyżej w klasyfikacji generalnej od swojego kolegi i podpisał umowę z Red Bullem.

Scuderia Toro Rosso F1: Zatrudnienie Maxa Verstappena

Miejsce Daniela Ricciardo we włoskim zespole zajął Daniil Kvyat. Mimo że Vergne spisywał się lepiej od Rosjanina, szefostwo ekipy wolało postawić na młodszego Kvyata, który cieszył się większym zainteresowaniem wśród kibiców.

W sezonie 2014 bolid Toro Rosso był szybki, ale w samochodzie często dochodziło do awarii, przez które team musiał zadowolić się siódmym miejscem w klasyfikacji konstruktorów. W kolejnym roku stajnia z Faenzy postawiła na zupełnie nowy skład. Kvyat przeszedł do Red Bulla, a jego miejsce zastąpił 17-letni Max Verstappen. Z kolei w miejsce Vergne'a pojawił się Carlos Sainz Junior. Verstappen został najmłodszym kierowcą startującym w wyścigu Formuły 1. W dniu rywalizacji Holender miał dokładnie 17 lat i 166 dni. Od pierwszych zmagań to on był lepszy od zespołowego partnera i zakończył rok na wyższej pozycji.

Po czwartym wyścigu sezonu 2016, Max Verstappen zastąpił w Red Bullu słabo spisującego się Daniila Kvyata, który wrócił do Toro Rosso. Włoska ekipa zakończyła rok na siódmej lokacie wśród konstruktorów.

W 2017 roku zawodnikami juniorskiego teamu Red Bulla ponownie zostali Carlos Sainz Jr i Daniil Kvyat. Jednak pod koniec sezonu Hiszpan zastąpił w Renault Jolyona Palmera, a miejsce Rosjanina zajął Pierre Gasly.

W kolejnym roku partnerem Gasly’ego został Brendon Hartley. Z kolei sam sezon 2018 był dość udany dla włoskiego zespołu. Stajnia podpisała kontrakt z Hondą, która zaczęła dostarczać im swoje silniki. Dzięki umowie, duet Toro Rosso często punktował (najlepszy wynik osiągnął Gasly, który był 4. w Grand Prix Bahrajnu), ale to Francuz był zdecydowanie lepszy od Hartleya, który finalnie nie utrzymał posady na kolejny rok.

W 2019 roku zespół znów przywrócił do swoich szeregów Daniila Kvyata oraz związał się z debiutantem – Alexandrem Albonem.

Scuderia Toro Rosso F1: Podstawowe informacje

  • Pełna nazwa zespołu: Red Bull Toro Rosso Honda
  • Siedziba zespołu: Faenza (Włochy)
  • Szef zespolu: Franz Tost
  • Dostawca silników: Honda
  • Debiut w F1: GP Bahrajnu 2006
  • Kierowcy: Daniil Kvyat i Alexander Albon
  • Mistrzostwa świata konstruktorów: 0
  • Mistrzostwa świata kierowców: 0

RadioZET.pl/MW

Oceń