Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Justyna Dżbik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Kierowcy Formuły 1: Romain Grosjean

01.03.2019 12:00
sport

Romain Grosjean to francuski kierowca Formuły 1 ścigający się dla amerykańskiego zespołu F1 - Haasa. W 2012 roku triumfował w wyścigu Race of Champions.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku  

Romain Grosjean: Karting

Romain Grosjean przygodę w kartingu rozpoczął w wieku 14 lat. W 2001 roku zdobył mistrzostwo Francji i zajął drugą pozycję w Valentinois Trophy. W następnym sezonie uplasował się na trzecim miejscu w wyścigu otwarcia kartingowych mistrzostw świata. Rok 2003 okazał się przełomowy dla francuskiego zawodnika, który rozpoczął starty w bolidach jednomiejscowych. Grosjean we wspaniałym stylu zwyciężył w szwajcarskiej Formule Renault 1600, w której wygrał wszystkie 10 wyścigów.

Romain Grosjean: Formuła Renault 2.0

W sezonie 2004 zaczął ścigać się we francuskiej i europejskiej Formule Renault 2.0. Ta pierwsza kategoria była lepsza w jego wykonaniu, gdzie wygrał jeden wyścig i zajął siódme miejsce. Z kolei w tej drugiej uplasował się na odległej 15. pozycji. Jednocześnie należy podkreślić, że wziął udział jedynie w 9 z 17 rund.

W 2005 roku Grosjean dalej ścigał się dwóch edycjach. Jednak tym razem okazał się bezkonkurencyjny we francuskiej serii, którą tym razem wygrał, zwyciężając w dziesięciu wyścigach. W europejskiej kategorii opuścił połowę rund, przez co został sklasyfikowany na 12. lokacie.

Romain Grosjean: Formuła 3

Sezon 2006 to początek startów w Formule 3 w barwach Signature-Plus. Jednak Francuz nie zachwycił podczas rywalizacji, podczas której tylko raz stanął na podium. W międzyczasie pokazał się z bardzo dobrej strony w brytyjskiej F3, w której zdominował dwa wyścigi na torze Pau. Występ Grosjeana przykuł uwagę szefów zespołu ASM, który postanowił ściągnąć go do siebie na następny rok.

Zawodnik natychmiast utwierdził władze ekipy, że to był słuszny wybór. Bez większych problemów zdobył mistrzowski tytuł w Formule 3 EuroSeries, zwyciężając w sześciu wyścigach. Dobre występy i czempionat pozwoliły Grosjeanowi na zostanie kierowcą testowym Formuły 1 w zespole Renault. Dodatkowo francuski zawodnik związał się z ekipą ART Grand Prix, z którą rozpoczął zmagania w serii GP2. Z początku Francuz występował w azjatyckiej części, w której triumfował po wygraniu czterech rund. W głównym cyklu z powodu wielu kolizji, Grosjean musiał zadowolić się czwartym miejscem.

Romain Grosjean: Krótka przygoda z Renault

Na początku 2009 roku, francuski zawodnik zrezygnował z obrony mistrzowskiego tytułu w azjatyckiej GP2 i przeniósł się do Barwy International Addax, z którym wygrał dwa wyścigi. Po Grand Prix Węgier F1, Grosjean zastąpił Nelsona Piqueta Juniora w Renault i zadebiutował w F1 podczas GP Europy. Jednak z powodu słabego samochodu, najlepszym miejscem Grosjeana była 13. lokata w Brazylii. Z powodu niesatysfakcjonujących wyników, Renault zwolniło Francuza, który przeniósł się do nowopowstałej serii Auto GP i podpisał kontrakt z ekipą DAMS. Dzięki wygraniu czterech wyścigów zdobył tytuł mistrzowski.

W 2011 roku Grosjean wrócił do azjatyckiej GP2, w której znów triumfował. Tak samo było w głównej części cyklu, którą zdominował. To zwróciło uwagę zespołu Formuły 1 - Lotusa, który zatrudnił go na kolejny sezon.

Romain Grosjean: Powrót do Formuły 1

Francuz wyraźnie nie poradził sobie w pierwszym pełnym sezonie startów w F1. Popełniał dużo błędów i brał udział w wielu wypadkach. Mimo to udało mu się trzykrotnie stanąć na podium. Jednak w tamtym roku o Grosjeanie zrobiło się niesamowicie głośno z powodu karambolu, który wywołał na starcie GP Belgii. W związku z tym został zawieszony na jeden wyścig. Ostatecznie został sklasyfikowany na ósmym miejscu.

Rok 2013 to zupełna przemiana Romain Grosjeana. Kierowca pomimo słabej pierwszej części sezonu aż sześciokrotnie meldował się na podium, dzięki czemu zajął siódmą pozycję w klasyfikacji generalnej. W sezonie 2014 Lotus rozpoczął zmagania kompletnie nieprzygotowanym samochodem, co przełożyło się na wyniki francuskiego zawodnika. Dręczony usterkami bolidu zdobył łącznie tylko osiem punktów. Kiedy negocjacje z innymi zespołami zakończyły się fiaskiem, Grosjean pozostał w brytyjskim teamie na kolejny rok.

W 2015 roku Lotus zbudował o wiele lepszą maszynę, który pozwala zdobywać solidne punkty. Dodatkowo w Belgii, Francuz dojechał na trzecim miejscu, ale po tym wyścigu wyszły na wierzch kłopoty finansowe stajni, która przestała rozwijać samochód. Po zakończeniu zmagań, Grosjean podjął decyzję o związaniu się z nowo powstałym zespołem Haas.

Romain Grosjean: Jazda dla Haas F1 Team

Odważny krok jakim było przejście do absolutnego debiutanta w F1 okazało się dobrym wyborem, przynajmniej z początku, gdzie Grosjean zdobywał spore punkty za zajęcie szóstej pozycji w Australii i potem piątej w Rosji. Jednak dalej dały się we znaki typowe błędy dla debiutantów oraz częste awarie hamulców. Finalnie zakończył sezon na 13. miejscu.

W kolejnym roku Haas przygotował dużo lepszy bolid, dzięki któremu udało się zdobywać więcej punktów. Dodatkowo nowym team-partnerem Grosjeana został Kevin Magnussen, który toczył z Francuzem wyrównane i zacięte pojedynki. Ostatecznie Duńczyk musiał uznać wyższość swojego kolegi, który przedłużył umowę z amerykańskim zespołem na 2018 rok.

Ostatni sezon był fatalny w wykonaniu Romain Grosjeana. Kierowca popełniał wiele błędów w samochodzie, który umożliwiał mu regularne zdobywanie punktów. Jego najlepszym wynikiem było czwarte miejsce w Austrii, co jest też najlepszym rezultatem w historii ekipy. Pomimo częstych kolizji i 14. miejsca w klasyfikacji, Haas przedłużył umowę z Francuzem na kolejny rok.

Romain Grosjean: Podstawowe informacje

Narodowość: Francja

Data urodzenia: 17 kwietnia 1986

Wzrost: 180 cm

Waga: 71 kg

Numer startowy: 8

Debiut w F1: GP Europy 2009

Pierwsze pole position: -

Pierwsze zwycięstwo: -

RadioZET.pl/MW

Oceń