Kierowcy Formuły 1: Robert Kubica

Maciej Walasek
02.03.2019 12:00
Robert Kubica kierowca Formuły 1
fot. ROKiT Williams Racing/Facebook

Robert Kubica pierwszy i jedyny polski kierowca w Formule 1. Były kierowca BMW Sauber i Renault, zawodnik Williamsa F1. Poznaj historię Roberta Kubicy, jego drogę do Formuły 1, powrót do F1, osiągnięcia i podstawowe informacje.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku  

Robert Kubica: Pierwszy gokart i dominacja na krajowym podwórku

Robert Kubica w wieku czterech lat otrzymał od rodziców w prezencie pierwszy miniaturowy samochodzik z napędem spalinowym. Już wtedy jako mały chłopiec rozpoczął pierwsze treningi. Mając siedem lat, Robert co prawda miał już prawdziwego gokarta, ale jeszcze nie mógł wystartować w zawodach, ponieważ był za młody. Wreszcie w wieku 10 latu rozpoczął starty, wygrywając w przeciągu trzech lat wszystkie możliwe tytuły w Polsce w kategorii juniorów, jak i seniorów.

Robert Kubica: Wyjazd do Włoch

W 1997 roku, Kubica postanowił wyjechać do Włoch, aby dalej rozwijać się jako kierowca wyścigowy. Rok później został pierwszym cudzoziemcem, który triumfował w mistrzostwach Włoch wśród juniorów oraz zdobył wicemistrzostwo Europy w tej samej kategorii. Dodatkowo wygrał prestiżowy wyścig w Monako.

W sezonie 1999 Kubica obronił mistrzostwo Włoch i drugi raz z rzędu zwyciężył w Monako. Oprócz tego rozpoczął starty w Międzynarodowych Kartingowych Mistrzostwach Niemiec. W 2000 roku, który był ostatnim w gokartach zajął czwarte miejsce w europejskich i światowych mistrzostwach kartingu.

Robert Kubica: Przesiadka do bolidów jednomiejscowych

W sezonie 2001 dzięki wsparciu menedżera Daniele Morellego, Kubica zaczął rywalizację w Formule 2000 Eurocup. Ponadto dołączył do programu rozwoju młodych kierowców Renault.

W 2002 roku, polski zawodnik zdobył cztery wiktorie, zgarniając wicemistrzowski tytuł we włoskiej Formule Renault 2000. Poza tym po raz drugi wystartował w Eurocup, gdzie został sklasyfikowany na siódmej pozycji. Przed sezonem 2003 Robert Kubica miał pierwszy poważny wypadek samochodowy, który wykluczył go z pierwszych sześciu rund w Formule 3 EuroSeries. W pierwszych zawodach po powrocie, Kubica triumfował na torze Norisring i ostatecznie zajął 12. miejsce. Po tych zmaganiach wziął jeszcze udział w kilku prestiżowych wyścigach F3: GP Makau, zawodach na Sardynii i w Korei.

W 2004 roku w drugim i ostatnim sezonie F3 EuroSeries zajął siódmą lokatę. Dodatkowo zajął drugie miejsce w wyścigu w Makau. W sezonie 2005 przeszedł do World Series by Renault, gdzie całkowicie zdominował mistrzostwa czterema triumfami i jedenastoma wizytami na podium. Kubica po raz kolejny wystartował w Makau, ale znów skończyło się na drugim miejscu. Dodatkowo Polak wykręcił rekord toru. W grudniu za zdobycie mistrzowskiego tytułu w WSbR, po raz pierwszy zasiadł za kierownicą bolidu Formuły 1. Po trzech tygodniach trafił do BMW Sauber w roli kierowcy testowego.

Robert Kubica: Debiut w Formule 1 i podium w drugim starcie

Robert Kubica jeździł w każdej piątkowej sesji treningowej, ustanawiając imponujące czasy. W Grand Prix Węgier zastąpił byłego mistrza świata Formuły 1, Jacquesa Villeneuve’a i zajął siódme miejsce w zmaganiach. Finalnie nie zdobył punktów, ponieważ został zdyskwalifikowany za zbyt małą wagę samochodu. Niespodziewanie w swoim drugim starcie, Kubica wywalczył trzecie miejsce w GP Włoch. W kolejnych rundach nie zdobył żadnych punktów.

Sezon 2007 to pierwszy pełny rok startów polskiego kierowcy w F1. Jednak krakowianin wypadł gorzej od swojego zespołowego partnera, Nicka Heidfelda. Mimo to  zdołał zając szóste miejsce w klasyfikacji generalnej. W pamięci zapadł szczególnie wyścig w Kanadzie, w którym doznał wstrząsającego wypadku, przez który nie został dopuszczony do GP USA.

W pierwszej części 2008 roku Kubica miał bardzo konkurencyjny bolid. Polak zdobył pierwsze pole position w karierze (GP Bahrajnu), wygrał w wyścigu w Kanadzie i dorzucił sześć miejsc na podium. Kierowca starał się walczyć o mistrzowski tytuł, ale w drugiej części sezonu, BMW Sauber podjęło decyzję o zaprzestaniu rozwijania samochodu, który zaczął odstawać od czołówki. Finalnie zajął czwartą pozycję, pewnie pokonując kolegę z ekipy.

W 2009 roku BMW Sauber stworzyło fatalny samochód, przez który duet Kubica-Heidfeld musiał  walczyć w drugiej części stawki. Nieoczekiwanie, Polak zajął drugie miejsce w GP Brazylii. Po wycofaniu się koncernu BMW z F1, Kubica podpisał kontrakt z Renault.

Robert Kubica: Przejście do Renault i koszmarny wypadek w Ronde di Andora

Robert Kubica nie miał zbyt dobrego samochodu, ale zdołał nim trzy razy zameldować się na podium. Polak imponował szybką i równą jazdą, co zostało zauważone w padoku Formuły 1. Kompletnie zdominował wewnętrzną rywalizację z kolegą z ekipy, Vitaly’em Petrov’em i został sklasyfikowany na ósmej lokacie. Dodatkowo zaczął osiągać świetne wyniki w regionalnych rajdach.

Po pierwszych przedsezonowych testach w 2011 roku, Kubica wystąpił w lokalnym rajdzie Ronde di Andora. Podczas odcinka, polski kierowca doznał dramatycznego wypadku, po którym jego Skoda Fabia S2000 nabiła się na źle zamontowaną barierę, która przeszła przez całe auto, poważnie raniąc prawą rękę i nogę Polaka, który w stanie krytycznym trafił do szpitala. Na szczęście lekarze uratowali jego życie i po trzech długich operacjach, Kubica rozpoczął żmudny okres rehabilitacji.

Robert Kubica: Powrót do motorsportu

Po szeregu zabiegów, Robert Kubica powrócił do rywalizacji w motorsporcie w 2012 roku, startując w trzech włoskich rajdach, gdzie całkowicie pokonał konkurencję. Rok później, polski kierowca odbył jazdy testowe za kierownicą Mercedesa klasy DTM, ale wciąż wierząc w powrót na tor, postanowił wystartować w ERC i WRC. W europejskim cyklu wystartował w czterech rundach i ukończył tylko jedną imprezę. Z kolei w WRC w drugiej kategorii wygrał cztery rundy i został mistrzem świata WRC2.

Robert Kubica: Przygoda w rajdach

Robert Kubica zaczął rywalizować w Rajdowych Mistrzostwach Świata najwyższej kategorii WRC w zespole M-Sport. W pierwszym Rajdzie Monte Carlo wygrał dwa pierwsze odcinki. Później po wypadku był zmuszony wycofać się z rywalizacji. W kolejnych rajdach, Polak miał wiele przygód z powodu niewielkiego doświadczenia w tych zawodach, a sezon zakończył na 16. miejscu.

W 2015 roku Kubica założył prywatny zespół RK World Rally Team i ponownie rywalizował w WRC. Jednak drugi rok startów był bardzo podobny, do pierwszego, a ponadto w samochodzie dochodziło do wielu awarii. Finalnie kierowca zakończył starty na 12. lokacie, wygrywając łącznie aż dziewięć odcinków specjalnych.

Przed rozpoczęciem sezonu 2016, Robert Kubica stracił wielu sponsorów, przez co zrezygnował ze startów w WRC. Wziął udział jedynie w Rajdzie Monte Carlo, gdzie odpadł na trzecim odcinku. W drugiej części roku, Polak wystartował w Renault Sport Trophy w Belgii, gdzie w debiucie stanął na podium razem z Christopherem Hamonem. Później podpisał kontrakt z ekipą specjalizującą się w wyścigach długodystansowych WEC, ByKolles, gdzie w 2017 roku miał ścigać się w kategorii LMP1.

Robert Kubica: Powrót za kierownicę bolidu Formuły 1

Ekipa ByKolles okazała się kompletnie nieprzygotowana do rywalizacji, przez co Kubica rozwiązał umowę. W międzyczasie Polak zasiadł za kierownicą samochodu GP3 i Formuły E. W czerwcu niespodziewanie poprowadził bolid F1 z 2012 teamu Renault. Po dwóch miesiącach, Robert Kubica wziął udział w oficjalnych testach Formuły 1 z francuską stajnią, gdzie poprowadził maszynę najnowszej generacji. Po dobrej jeździe był jednym z kandydatów do fotela w sezonie 2018, ale ostatecznie Renault postawiło na Carlosa Sainza Juniora. Dzięki pomocy Nico Rosberga, Kubica rozpoczął rozmowy z Williamsem. Po kilku testach dwoma modelami FW36 i FW40, ekipa z Grove zaproponowała Polakowi rolę zawodnika rezerwowego i rozwojowego.

W 2018 roku Kubica wystąpił w przedsezonowych testach oraz tych w trakcie mistrzostw i w kilku piątkowych sesjach treningowych. Wywarł spore wrażenie na zespole swoją pracą i osiągami. Pod koniec roku Williams zaoferował mu propozycję startów w Formule 1 na sezon 2019. Robert Kubica podpisał kontrakt i po ośmiu latach przerwy powrócił do F1.

Robert Kubica: Podstawowe informacje

Narodowość: Polska

Data urodzenia: 7 grudnia 1984

Wzrost: 184 cm

Waga: 68 kg

Numer startowy: 88

Debiut w F1: GP Węgier 2006

Pierwsze pole position: GP Bahrajnu 2008

Pierwsze zwycięstwo: GP Kanady 2008

RadioZET.pl/MW