Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Justyna Dżbik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Zespoły Formuły 1: Renault F1

16.02.2019 12:00
sport

Renault F1 to fabryczny zespół francuskiego koncernu. Były dwukrotny mistrz świata z siedzibą w Enstone. Poznaj historię ekipy, najważniejsze osiągnięcia i podstawowe informacje.

Renault F1 zespół Formuły 1 fot. PAP/EPA

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku  

Renault F1: Początki w Formule 1

Renault po raz pierwszy pojawiło się w Formule 1 w 1977 roku w momencie pojawienia się silników Turbo. Chociaż jednostka sama w sobie była rewolucyjna, zespół nie ukończył żadnego z pięciu wyścigów, w którym brał udział. Gdy we francuskiej stajni pojawił się Alain Prost, team miał szansę na mistrzowski tytuł. Jednak w sezonie 1983 Francuz przegrał o dwa punkty z Nelsonem Piquetem. Gdy Prost opuścił szeregi Renault, ten zaczął mieć problemy i zaczął odnotowywać coraz gorsze wyniki. W końcu w 1985 roku podjęto decyzję o wycofaniu się z F1. Pomimo wygranych wyścigów, jednego pole position, zespół nie był w stanie wywalczyć żadnego mistrzowskiego tytułu.

Renault F1: Powrót do Formuły 1

Renault bardzo szybko powróciło do królowej sportów motorowych, bo już w 1989 roku, ale jedynie w postaci dostawcy silników. Francuska marka dostarczała jednostki takim teamom jak Benetton czy Williams, którzy wielokrotnie wygrywali wyścigi i triumfowali w klasyfikacjach mistrzostw świata.

Dopiero w 2002 roku Renault wykupił Benettona i powrócił jako konstruktor do stawki F1. W trzech pierwszych latach startów, ekipa z Enstone wykazała się równą jazdą, gdzie dwukrotnie kończono zmagania na czwartym miejscu jako zespół. W 2005 i w 2006 roku ekipa z Fernando Alonso na czele przerwała hegemonię Ferrari, dwukrotnie zgarniając dublet.

Po odejściu Alonso do McLarena w 2007 roku, stajnię dopadł kryzys związany dodatkowo ze zmianą dostawcy opon (z Michelin na Bridgestone). Jednak dzięki dyskwalifikacji McLarena, Renault uplasowało się na trzecim miejscu w klasyfikacji konstruktorów.

W sezonie 2008 Alonso powrócił do Renault, a jego team-partnerem został Nelson Piquet Junior. Brazylijczyk zasłynął świetnym występem w GP Niemiec, kiedy startując z 17. pozycji zakończył rywalizację na drugim miejscu. Z kolei jeszcze więcej ugrał Hiszpan, który w Singapurze zaczynając z 15. miejsca wygrał wyścig.

Renault F1: Afera crashgate

We wrześniu 2009 roku miała miejsce afera „crashgate”. Skandal w Formule 1 rozpętany przez Renault, a dokładniej przez Nelsona Piqueta Juniora, który zwolniony po Grand Prix Wegier w 2009 roku ujawnił szokujące informacje. Brazylijczyk przyznał, że w GP Singapuru, jego inżynier nakazał mu celowo spowodować wypadek, żeby w ten sposób przewagę uzyskał Fernando Alonso. Po tych oskarżeniach FIA rozpoczęło śledztwo w tej sprawie, które wykazało, że oświadczenie Piqueta było zgodne z prawdą. W związku z tym szef Renault, Flavio Briatore otrzymał dożywotni zakaz angażowania się we wszystkie serie nadzorowane przez FIA, a szef działu inżynierii, Pat Symonds otrzymał karę angażu przez pięć lat. Nelson Piquet Junior ze względu na immunitet, jaki otrzymał po dostarczeniu wszystkich informacji nie dostał żadnej kary.

Efektem afery było wycofanie się sponsora Renault – ING zerwało umowę ze skutkiem natychmiastowym. Pod koniec 2009 roku francuski zespół ogłosił podpisanie kontraktu z Robertem Kubicą, którego zespołowym partnerem został Rosjanin Vitaly Petrov.

Renault F1: Przejęcie przez Lotusa

W sezonie 2010 Renault spisywało się całkiem nieźle, a Robert Kubica trzy razy stawał na podium. Przed kolejny rokiem zmagań, sponsorem tytularnym ekipy został Lotus, który podpisał z teamem umowę do 2017 roku. Wcześniej grupa Genii Capital wykupiła 100% akcji i stała się jedynym właścicielem stajni.

W 2012 roku Renault wycofało się z Formuły 1, a ekipa została przekształcona w Lotus F1 Team.

Renault F1: Kolejny powrót

Renault ponownie wróciło do królowej sportów motorowych w 2016 roku. Jednak rok nie był udany dla francuskiej ekipy, ponieważ na starcie w Australii na inaugurację sezonu dysponowano zeszłorocznym samochodem, co umożliwiło zdobycie jedynie ośmiu punktów, co dało 9. miejsce w klasyfikacji konstruktorów.

W 2017 roku było już dużo lepiej. Głównie za sprawą Nico Hulkenberga, który wygrywał ze swoim zespołowym partnerem Jolyonem Palmerem. Renault wróciło do walki w środku stawki i zakończyło zmagania na 6. pozycji w tabeli konstruktorów.

W sezonie 2018 stajnia z Enstone dokonała kolejnego kroku naprzód, czym była dwukrotnie większa liczba punktów w mistrzostwach konstruktorów i uplasowanie się na czwartej lokacie. Chociaż w środku stawki francuski team był najlepszy, tak zdecydowanie odstawał od trójki stajni z najwyższej półki: Mercedesa, Ferrari i Red Bulla.

Latem 2018 roku Renault podpisało kontrakt z Danielem Ricciardo, który został ich kierowcą od sezonu 2019 zastępując Carlosa Sainza Juniora, który przeszedł do McLarena.

Renault F1: Podstawowe informacje

  • Pełna nazwa zespołu: Renault F1 team
  • Siedziba zespołu: Enstone (Wielka Brytania)
  • Szef zespołu: Cyril Abiteboul
  • Kierowcy: Daniel Ricciardo i Nico Hulkenberg
  • Debiut: GP Wielkiej Brytanii 1977
  • Mistrzostwa świata konstruktorów: 2
  • Mistrzostwa świata kierowców: 2

RadioZET.pl/MW

Oceń