Kierowcy Formuły 1: Nico Hulkenberg

Maciej Walasek
01.03.2019 12:00
Nico Hulkenberg kierowca Formuły 1
fot. Renault F1 Team/Facebook

Nico Hulkenberg to niemiecki kierowca Formuły 1 reprezentujący barwy zespołu Renault. Chociaż uważany jest za solidnego zawodnika F1, to i tak w ciągu ośmiu lat startów w Formule 1 ani razu nie zdołał stanąć na podium. Poznaj jego drogę do Formuły 1, największe sukcesy i podstawowe informacje.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku  

Nico Hulkenberg: Początek w kartingu

Nico Hulkenberg swoją karierę zaczął od gokartów w 1997 roku w wieku dziesięciu lat. Jego najlepszym osiągnięciem było zdobycie mistrzostwa kraju w kategorii juniorów i seniorów. W 2005 roku Niemiec zadebiutował w Formule BMW, gdzie po pierwszym roku występów, wygrał dziewięć z 20 rund i zapewnił sobie mistrzowski tytuł.

Nico Hulkenberg: Formuła 3 i GP2

W kolejnym roku Nico Hulkenberg przeniósł się do niemieckiej Formuły 3, gdzie po jednej wiktorii zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Jednocześnie jeżdżąc w A1 Grand Prix zdobył mistrzostwo kraju. W 2007 roku reprezentując barwy czołowego zespołu ASM, Hulkenberg zaczął ścigać się w Formule 3 Euroseries, gdzie zajął trzecie miejsce na koniec sezonu. Kontynuując występy w tej kategorii w następnym roku, Niemiec zwyciężył w siedmiu wyścigach i zgarnął czempionat. Dodatkowo przez cały sezon pełnił funkcję kierowcy testowego Williamsa, dzięki czemu kilkukrotnie prowadził bolid Formuły 1.

Na sezon 2009, Hulkenberg przeniósł się do serii GP2, w której reprezentował barwy ekipy ART. Bez żadnych kłopotów zdobył mistrzowski tytuł, jednocześnie dalej będąc zawodnikiem testowym Williamsa.

Nico Hulkenberg: Debiut w Formule 1

Nico Hulkenberg w 2010 roku został jednym z dwóch podstawowych kierowców Williamsa. Już w pierwszym roku startów w F1, Hulkenberg sensacyjnie wywalczył pole position w Grand Prix Brazylii. Mimo zdobycia 20 punktów i zajęciu czternastej pozycji w klasyfikacji generalnej, Niemiec stracił posadę na rzecz Pastora Maldonado.

Na szczęście niemiecki zawodnik zdołał utrzymać się w Formule 1, podpisując kontrakt z Force India. Chociaż w sezonie 2011 pełnił funkcję kierowcy testowego, na koniec roku otrzymał angaż jako pełnoetatowy zawodnik. Powracając w 2012 roku do stawki F1 udało mu się pokonać zespołowego partnera – Paula di Restę i z dorobkiem 63 punktów uplasować się na jedenastej lokacie. Przed sezonem 2013 związał się z Sauberem.

Samochód szwajcarskiej ekipy był kompletnie nieudany, o czym świadczy siedem „oczek” zdobytych przez Hulkenberga w pierwszej części sezonu. W drugiej połowie było już o wiele lepiej. Niemiec zaczął zgarniać więcej punktów i zajął dziesiąte miejsce w klasyfikacji generalnej.

Nico Hulkenberg: Powrót do Force India

Przed sezonem 2014 z powrotem wrócił do Force India, w którym zaczął sobie radzić najlepiej jak do tej pory. Niemal w każdym wyścigu zdobywał punkty, przez co w pewnym momencie znajdował się nawet na trzecim miejscu w klasyfikacji kierowców. Jednak w drugiej części sezonu, dyspozycja bolidu wyraźnie spadła, przez co zakończył zmagania dopiero na dziewiątej lokacie. Niemniej jednak dzięki dobrym wynikom pozostał w ekipie na kolejny rok.

W 2015 roku Hulkenberg połączył starty w Formule 1 z 24-godzinnym wyścigiem w Le Mans. Chociaż w tamtym sezonie nie szło mu tak dobrze, jak we wcześniejszych zmaganiach, tak w Le Mans razem z Nickiem Tandym i Earlem Bamberem odniósł zwycięstwo dla Porsche w klasie LMP1. W F1 uplasował się na dziesiątej pozycji.

W sezonie 2016 miał kilka szans na podium, ale za każdym razem dopadał go albo pech w postaci neutralizacji lub awarii samochodu. Na koniec roku podjął zaskakującą decyzję o przejściu do Renault. W kolejnym roku Hulkenberg rozpoczął proces odbudowy mistrzowskiego zespołu. Z wyścigu na wyścig, francuski team rozkręcał się, a Niemiec coraz częściej zdobywał punkty. Finalnie z dorobkiem 43 „oczek” uplasował się na dziesiątym miejscu.

Niby rok 2018 był dla Hulkenberga najlepszy w dotychczasowej karierze, tak jednocześnie niemiecki kierowca F1 popełniał wiele rażących błędów. Mimo to pokonał swojego kolegę z ekipy, Carlosa Sainza Juniora i zajął siódmą pozycję na koniec sezonu.

Nico Hulkenberg: Podstawowe informacje

Narodowość: Niemcy

Data urodzenia: 19 sierpnia 1987

Wzrost: 184 cm

Waga: 74 kg

Debiut w F1: GP Bahrajnu 2010

Numer startowy: 27

Pierwsze pole position: GP Brazylii 2010

Pierwsze zwycięstwo: -

RadioZET.pl/MW