Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Justyna Dżbik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Zespoły Formuły 1: McLaren F1

16.02.2019 12:00
sport

McLaren to jeden z najbardziej utytułowanych zespołów Formuły 1. Wielokrotny mistrz świata wśród konstruktorów startował także w serii IndyCar, CanAm i Formule 2. Poznaj historię, najważniejsze osiągnięcia McLarena.

McLaren zespół Formuły 1 fot. PAP/EPA

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku  

McLaren F1: Historia powstania

Bruce McLaren pracujący w ekipie Cooper Car Company miał dość lekceważenia przez team jego sugestii technicznych i w 1963 roku podjął decyzję o stworzeniu swojego własnego zespołu: McLaren Motor Racing. Wynajął inżynierów i zaczął pracować nad samochodem, którym sam zadebiutował w F1 podczas Grand Prix Monako w sezonie 1966. Jednak debiut był koszmarem – McLaren zakończył jazdę po dziewięciu okrążeniach z powodu wycieku oleju. W kolejnych wyścigach konstrukcja miała problem z zakwalifikowaniem się do rywalizacji, a pierwszy punkt zdobyto dopiero w czwartej rundzie w GP Wielkiej Brytanii. W pierwszym sezonie bolid zespołu McLaren był napędzany jednostką Forda Indy V8, jednak w kolejnym roku startów zmieniono jednostkę na 2-litrowy agregat V8 BRM. Jednak w całym roku ekipa zdobyła jedynie trzy punkty i zajęła 11. Miejsce. 

McLaren F1: Pierwsze sukcesy

Przed początkiem sezonu 1968 do zespołu McLarena dołączył Denny Hulme, mistrz świata F1 z roku poprzedniego. W Grand Prix Hiszpanii stajnia z Woking po raz pierwszy wystawiła dwa samochody. Hulme wywalczył drugą pozycję, a Bruce wycofał się przez wyciek oleju. Jednak przez resztę sezonu, McLaren zdołał wygrać dwa wyścigi.

McLaren F1: Śmierć założyciela i pierwsze tytuły

W czerwcu 1970 roku Bruce McLaren zginął podczas testów nowego samochodu do startów w serii CanAm. To był bardzo trudny czas dla całej ekipy. Po czterech latach, brytyjska stajnia zdobyła pierwszy w swojej historii tytuł mistrza świata konstruktorów. Najlepszym kierowcą został zawodnik teamu  – Emerson Fittipaldi. Dwa lata później najlepszym kierowcą globu został James Hunt, także reprezentujący McLarena.

McLaren F1: Ron Dennis  - przejęcie władzy i złote czasy zespołu

Ron Dennis przejął McLarena w 1981 roku. Współczesny zespół z Woking powstał w wyniku połączenia go ze stajnią Formuły 2, której właścicielem był właśnie Dennis. Jego początkowe rządy to czas największych osiągnięć ekipy. Jednym z ojców sukcesu był John Barnard – zaprojektował historyczne nadwozie „MP4”, które było pierwszym nadwoziem w Formule 1 wykonane w całości z włókien węglowych. Bolid był napędzany silnikiem Porsche z turbodoładowaniem. Poza świetną konstrukcją, w McLarenie jeździli najlepsi kierowcy: Niki Lauda, Alain Prost czy Keke Rosberg. W 1984 i 1985 roku zespół zdobywał podwójną koronę (mistrzem świata kierowców został Lauda, a później Prost). W sezonie 1986 Francuz po raz drugi triumfował w klasyfikacji generalnej.

McLaren F1: Przygoda z Hondą

Gdy w latach 1986-1987 na torach F1 rządził Williams, do kolejnego sezonu McLaren przystąpił z silnikami Hondy, która była główną przyczyną znakomitych rezultatów ekipy sir Franka Williamsa.

Przed startem sezonu 1988, projektant Steve Nicholson stworzył z japońską marką samochód perfekcyjny, który jest uznawany za jeden z najlepszych w historii Formuły 1. Dodatkowo do ekipy z Woking przeszedł Ayrton Senna, legendarny zawodnik. Brazylijczyk w swoim pierwszym roku startów dla brytyjskiego teamu zdobył tytuł mistrzowski, a cała stajnia zdominowała rywalizację, przypieczętowując ją pierwszym miejscem w klasyfikacji konstruktorów.

W następnym sezonie McLaren kontynuował zwycięską passę, wygrywając 10 z 16 rund, zdobywając 15 pole position i podwójną koronę trzeci rok z rzędu. W 1990 roku nowym team-partnerem Senny został Austriak, Herhard Berger, który zastąpił Prosta (Francuz był w głębokim konflikcie z Brazylijczykiem, a czarę goryczy przelał ostatni wyścig sezonu 1989, gdzie Prost doprowadził do celowej kolizji, po której finalnie odpadł z wyścigu). Pomimo zmiany, Senna nie miał kłopotów ze zdobyciem mistrzostwa świata, a McLaren z zostania najlepszym teamem.

W sezonie 1991 McLaren złapał lekki kryzys spowodowany m.in. wprowadzeniem przez Hondę zupełnie nowej jednostki V12. Mimo początkowych kłopotów, ekipa z Woking z Senną na czele obroniła podwójną koronę. W ostatnim roku startów przy współpracy na linii-McLaren-Honda, do głosu zaczął dochodzić Williams, który odebrał teamowi z Woking tytuł dla najlepszego kierowcy. Jednak brytyjska stajnia zdołała wygrać mistrzostwa konstruktorów.

McLaren F1: Kryzys formy

W latach 1992-1996 McLaren przeżywał głęboki kryzys, który był wywołany przez zmianę dostawcy silników. Ekipa zaczęła korzystać z jednostek Forda. Chociaż w pierwszym roku Senna wywalczył wicemistrzostwo, później było już tylko gorzej.

McLaren F1: Powrót do mistrzowskiej formy z Mercedesem

Mercedes wrócił do Formuły 1 jako dostawca silników. W pierwszym roku po powrocie wspierali Saubera, ale w następnym sezonie połączyli siły z McLarenem. Obie marki co roku poprawiały swoje osiągi aż wreszcie w sezonie 1998, brytyjski zespół znów sięgnął po podwójną koronę, gdzie mistrzem świata kierowców został Mika Hakkinen. Fin zdołał obronić tytuł w 1999 roku, ale w pewnym momencie do głosu zaczęło dochodzić Ferrari, które sięgnęło po mistrzostwo konstruktorów.

McLaren F1: Kolejny spadek formy

W czasach absolutnej dominacji Ferrari, McLaren odnotowywał jedynie pojedyncze wygrane. W 2002 roku Hakkinen zrobił sobie roczną przerwę, aby rok później definitywnie pożegnać się z Formułą 1. Zastąpił go Kimi Raikkonen. Młody fiński kierowca pokazał swój potencjał, triumfując w kilku rundach. W najgorszym sezonie od dekady (2003) został wicemistrzem świata.

McLaren F1: Objawienie Hamiltona i walka o mistrzowski tytuł

W 2007 roku McLaren podpisał umowę z marką Vodafone, która została sponsorem tytularnym teamu. W międzyczasie do stajni z Woking dołączył świeżo upieczony dwukrotny mistrz świata, Fernando Alonso i debiutant, wieloletni zawodnik objęty programem rozwojowym zespołu, Lewis Hamilton. Brytyjczyk był bliski przejścia do historii i zdobycia mistrzowskiego tytułu w pierwszym roku startów w F1, ale pogrzebał szansę na dwa wyścigi przed końcem sezonu pomimo 17-punktowej przewagi nad Raikkonenem.

McLaren F1: Afera szpiegowska

W tym samym roku miała miejsce tzw. afera szpiegowska, w której jeden z szefów McLarena miał dostawać informacje tajne informacje techniczne od byłego kierownika Ferrari. Włoski team wytoczył proces. Ostatecznie McLaren został pozbawiony punktów w klasyfikacji konstruktorów. Ponadto Światowa Rada Sportów Motorowych podjęła decyzję, że stajnia z Woking nie będzie mogła zdobywać punktów w ostatnich wyścigach sezonu. Na szczęście dla McLarena, wyrok nie miał żadnego wpływu na rywalizację między kierowcami.

McLaren F1: Mistrzostwo Lewisa Hamiltona

W 2008 roku po odejściu Fernando Alonso do Renault, Lewis Hamilton zaczął pełnić rolę lidera ekipy. Jego zespołowym partnerem został Heikki Kovalainen. W tym sezonie McLaren toczył zacięty bój z Ferrari. Emocje towarzyszyły dosłownie do ostatniego zakrętu ostatniego wyścigu. W Grand Prix Brazylii wydawało się, że Felipe Massa, który przejechał linię mety jako pierwszy zostanie mistrzem. W wyniku padającego deszczu, Hamilton stracił pozycję, która gwarantowała mu tytuł. Przez kilkanaście sekund to Brazylijczyk cieszył się z tytułu. Jednak na kilkaset metrów przed metą, Brytyjczyk wyprzedził Timo Glocka, który walczył o utrzymanie się na torze z powodu niewłaściwych opon i to on został mistrzem świata.

Po tym, jak w 2009 roku Jenson Button w Brawn GP wywalczył tytuł mistrzowski, przed sezonem 2010 Brytyjczyk zasilił szeregi McLarena i został kolegą z zespołu Hamiltona. I to właśnie on lepiej wypadał na tle dominującego Red Bulla i reszty stawki, zdobywając w sezonach 2010 i 2011 tytuł wicemistrza świata.

McLaren F1: Ponowna współpraca z Hondą

W 2015 roku do McLarena powrócił Fernando Alonso, który został nowym partnerem Jensona Buttona. Jednocześnie zespół z Woking znów połączył siły z Hondą, z którą miał nadzieję na powtórzenie sukcesów z najlepszych lat. Jednak współpraca z japońską marką okazała się totalnym fiaskiem, a legendarna ekipa spadła na sam dół stawki i borykała się z licznymi defektami jednostki napędowej. W sezonie 2018 McLaren przeniósł się na silniki Renault, ale i to nie poprawiło sytuacji teamu, który wciąż dysponował najwolniejszym samochodem w stawce. W związku z tym zwolniono kilka osób z wyższych stanowisk i zastąpiono je nowymi nazwiskami. Dodatkowo postawiono na zupełnie nowy skład kierowców. W sezonie 2019 zawodnikami brytyjskiego zespołu zostali: Carlos Sainz Junior i debiutant Lando Norris.

McLaren F1: Podstawowe informacje

  • Pełna nazwa zespołu: McLaren F1 Team
  • Siedziba zespołu: Woking (Wielka Brytania)
  • Szef zespołu: Zak Brown
  • Dostawca silników: Renault
  • Kierowcy: Carlos Sainz Junior i Lando Norris
  • Debiut w F1: GP Monako 1966
  • Mistrzostwa świata konstruktorów: 8
  • Mistrzostwa świata kierowców: 11

RadioZET.pl/MW

Oceń