Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Justyna Dżbik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Kierowcy Formuły 1: Kimi Raikkonen

02.03.2019 12:00
sport

Kimi Raikkonen to fiński kierowca Formuły 1. Mistrz świata F1 z 2007 roku. Obecnie jeżdżący dla Alfy Romeo Racing F1. Poznaj historię Raikkonena, jego drogę do Formuły 1 oraz największe sukcesy.

Kimi Raikkonen fot. Scuderia Ferrari/Facebook

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku  

Kimi Raikkonen: Karting

Kimi Raikkonen przygodę z motorsportem rozpoczął w wieku dziewięciu lat w 1988 roku. Wówczas zaczął ściganie w kilku klasach: A, B i C, w których zwyciężył w kilku wyścigach. W sezonie 1995 kontynuując jazdę w kartingu, zaczął występować w Formule A, gdzie wygrał w pierwszych zawodach. Dodatkowo Raikkonen został zaproszony na prestiżowy wyścig Monaco Cup. W 1998 roku Fin sięgnął po mistrzostwo Finlandii i Skandynawii. Zaczął też startować w Holandii, ale nie osiągnął tam większych sukcesów. Rywalizując w Monaco Cup zajął trzecią pozycję.

Kimi Raikkonen: Przesiadka do bolidów jednomiejscowych

Rok później, który był ostatnim w kartingu, fiński kierowca rywalizował w Wielkiej Brytanii, zajmując dziesiątą lokatę w Mistrzostwach Świata w Formule Super A. W tym samym sezonie przesiadł się do bolidów jednomiejscowych biorąc udział w fińskiej Formule Renault, Formule Ford, a także w Pucharze Formuły Renault, w którym nie miał sobie równych.

W sezonie 2000 Raikkonen dalej ścigał się w brytyjskiej Formule Renault, w której w barwach Manor Motorsport zdobył mistrzowski tytuł. Po tym sukcesie otrzymał nagrodę w postaci testu za kierownicą samochodu F1 zespołu Sauber i pod koniec roku został ogłoszony pełnoetatowym zawodnikiem szwajcarskiej ekipy.

Kimi Raikkonen: Kontrowersyjny debiut w Formule 1

Podpisanie umowy z Kimim Raikkonenem zostało szeroko krytykowane w środowisku Formuły 1 z powodu jego małego doświadczenia. Jednak Fin już w pierwszym weekendzie Grand Prix zamknął usta niedowiarkom odnotowując 13. czas w kwalifikacjach i zajmując szóste miejsce w wyścigu, zdobywając pierwsze punkty. Łącznie zdobył ich dziewięć i zwrócił na siebie uwagę Rona Dennisa. Szef McLarena wykupił ważny kontrakt fińskiego zawodnika na kolejny rok i ściągnął go do brytyjskiego zespołu.

Kimi Raikkonen: Starty w McLarenie

W pierwszym wyścigu w barwach stajni z Woking, Raikkonen zdobył trzecie miejsce. W kolejnych rundach był trapiony przez liczne usterki bolidu aż wreszcie miał szansę na zwycięstwo w GP Francji. Jednak Fin wjechał na plamę oleju i wpadł w poślizg, przez co został wyprzedzony przez Michaela Schumachera. Mimo to zakończył rok na szóstym miejscu.

W 2003 roku wygrał swój pierwszy wyścig w F1 podczas Grand Prix Malezji. W kolejnych rundach najczęściej przejeżdżał metę jako drugi i był bliski zdobycia mistrzowskiego tytułu. Ostatecznie musiał uznać wyższość Michaela Schumachera, który wyprzedził go o dwa punkty.

W pierwszej części sezonu McLaren nie dysponował konkurencyjną maszyną, przez co Raikkonen rzadko mógł cieszyć się ze zdobywania jakichkolwiek punktów. Kiedy ekipa z Woking dostarczyła nowy bolid na GP Francji, Fin nabrał wiatru w żagle i wygrał wyścig w Grand Prix Belgii. Finalnie ukończył zmagania na siódmej lokacie.

W 2005 roku Kimi Raikkonen miał kolejną szansę na zdobycie czempionatu, ale przez kilka awarii, tytuł trafił w ręce Fernando Alonso. W ostatnim sezonie dla McLarena przez kilka wypadków i awarii nie zdołał triumfować w choćby jednym wyścigu. Na koniec sezonu przeniósł się do Ferrari.

Kimi Raikkonen: Mistrzostwo w Ferrari

W debiutanckim sezonie w barwach Ferrari, Raikkonen wykorzystał błędy zawodników McLarena i z przewagą zaledwie jednego punktu sięgnął po mistrzostwo świata Formuły 1. W 2008 roku wygrał tylko dwa wyścigi i przez większą część zmagań jeździł w cieniu zespołowego partnera, Felipe Massy. Został sklasyfikowany na trzecim miejscu, które w ostatniej rundzie sezonu odebrał Robertowi Kubicy. W roku 2009 miał do dyspozycji jeszcze gorszy samochód, ale pomimo fatalnej konstrukcji zaimponował ekspertom i kibicom zwyciężając w jednym GP i cztery razy z rzędu meldując się na podium. Mimo że miał ważny kontrakt z Ferrari na kolejny sezon, włoska ekipa zerwała z nim umowę, w wyniku czego przeniósł się do Rajdowych Mistrzostw Świata.

Kimi Raikkonen: Dwuletnia przygoda w rajdach

Kimi Raikkonen w sezonie 2010 związał się z Citroenem Junior Team w WRC. Popełnia kilka błędów, przez które nie dojechał do mety w trzech rajdach. Zakończył zmagania na dziesiątym miejscu w klasyfikacji generalnej. W międzyczasie pojawiły się pogłoski o powrocie Fina do Formuły 1 do stajni Renault, ale Raikkonen zdementował plotki.

W kolejnym roku fiński zawodnik postanowił założyć swój własny zespół ICE 1, w którym startował w WRC i NASCAR Truck Series. Zmagania zakończył na tej samej lokacie, co w ubiegłym sezonie. W 2012 roku powrócił do F1 przechodząc do Lotusa.

Kimi Raikkonen: Drugie życie w Formule 1

Kimi Raikkonen w świetnym stylu powrócił do F1, gdzie w barwach Lotusa aż siedem razy stawał na podium, w tym wygrywając w ostatnim wyścigu sezonu w Abu Zabi. Po kapitalnej pierwszej części sezonu 2013 miał realną szansę na drugi mistrzowski tytuł. Jednak z powodu genialnej formy Red Bulla i opuszczeniu dwóch rund z powodu operacji kręgosłupa, musiał zadowolić się piątym miejscem. Przed 2014 rokiem podpisał dwuletni kontrakt z Ferrari.

Kimi Raikkonen: Powrót do Ferrari

Kimi Raikkonen miał wiele problemów z przyzwyczajeniem się do nowych hybrydowych samochodów, przez co wyraźnie odstawał od swojego kolegi z ekipy, Fernando Alonso. Najlepszy rezultat osiągnął w Belgii, gdzie był czwarty. Sezon zakończył na dwunastej pozycji. Mimo to team z Maranello postanowił pozostawić go u siebie na kolejny rok.

W sezonie 2015 popełniał kilka błędów, które kosztowały go wiele punktów. Dwukrotnie doprowadził do kolizji ze swoim rodakiem, Valtterim Bottasem. Finalnie zajął czwartą lokatę, a do trzeciego zespołowego partnera, Sebastiana Vettela stracił aż 128 punktów. Jednak szefostwo Ferrari doceniając jego zaangażowanie znów przedłużyło z nim umowę.

2016 rok to cztery miejsca na podium Raikkonena, dzięki którym w znacznym stopniu pozwoliły mu zająć szóstą lokatę na koniec zmagań. W kwalifikacjach aż jedenaście razy był lepszy od Sebastiana Vettela.

W sezonie 2017 dysponował samochodem, w którym mógł walczyć o mistrzowski tytuł. Jednak Fin musiał uznać wyższość Vettela, który wygrywał wyścigi i często stawał na podium. W międzyczasie pojawiły się krytyczne komentarze, że Raikkonen mało wspiera swojego zespołowego kolegę w walce o czempionat z Lewisem Hamiltonem. Pomimo tego podpisał kolejny roczny kontrakt z Ferrari.

Rok 2018 to ostatni w barwach ekipy z Maranello i najlepszy od momentu powrotu Raikkonena do Scuderii. Aż 12 razy stawał na podium, w tym raz zwyciężając w wyścigu o GP USA. Podczas kwalifikacji na Monzy skradł serca fanów Ferrari zaciekle walcząc z Lewisem Hamiltonem o pole position, co ostatecznie mu się udało. Mimo wzrostu formy, włoski team zakończył z nim współpracę, podpisując umowę z Charlesem Leclerciem. Kończąc zmagania na trzecim miejscu, po wielu latach powrócił do Saubera, który zaczął występować pod szyldem Alfy Romeo Racing.

Kimi Raikkonen: Podstawowe informacje

Narodowość: Finlandia

Data urodzenia: 17 października 1979

Wzrost: 175 cm

Waga: 70 kg

Numer startowy: 7

Debiut w F1: GP Australii 2001

Pierwsze pole position: GP Europy 2003

Pierwsze zwycięstwo: GP Malezji 2003

Mistrzostwa świata kierowców: 1

RadioZET.pl/MW

Oceń