Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Aga Kołodziejska
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Justyna Dżbik
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Zespoły Formuły 1: Ferrari F1

16.02.2019 12:00
sport

Ferrari to legendarny zespół Formuły 1. Ta najstarsza ekipa F1 jest też najbardziej utytułowaną. Poznaj historię teamu i jego osiągnięcia.

Ferrari zespół Formuły 1 fot. Scuderia Ferrari/Facebook

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku  

Ferrari F1: Debiut

Ferrari zadebiutowało w Formule 1 już w drugiej rundzie w historii Mistrzostw świata – w Grand Prix Monako w 1950 roku. Pierwszym zwycięzcą w barwach włoskiego teamu był Jose Froilan Gonzalez, który w 1951 roku triumfował w GP Wielkiej Brytanii. W dwóch kolejnych latach Alberto Ascari zdobył dwa indywidualne mistrzowskie tytuły dla zespołu. W drugiej połowie lat 50. stajnia z Maranello wykupiła bolidy innego teamu – Lancii, która wycofała się z Formuły 1. Dzięki ich maszynie, mistrzem świata został ich nowy zawodnik – Juan Manuel Fangio.

Ferrari F1: Pierwsza podwójna korona i legenda Laudy

Początek lat 60. to pierwsze w historii Ferrari zdobycie podwójnej korony – mistrzostwa świata kierowców i konstruktorów.  Na przełomie lat 60. i 70. włoski zespół przeżywał okres posuchy. Jego los odmieniło przyjście Nikiego Laudy. Austriak wykazał się znakomitą wiedzą techniczną i wyczuciem samochodu. Dzięki temu Ferrari wróciło na zwycięską ścieżkę w sezonie 1975, w którym sięgnęło po mistrzowski dublet.

Lata 80. zaczęły się dość dobrze. Scuderia w 1982 i 1983 roku zgarnęła mistrzostwo świata konstruktorów. Jednak w kolejnych sześciu sezonach ekipa z Maranello nie potrafiła zdobyć ani jednego tytułu.

Ferrari F1: Mistrzowska era Michaela Schumachera

W kolejnym dziesięcioleciu Ferrari próbowało walczyć ze swoim silnikiem V12, który był gorszy od jednostek V10 pozostałych rywali, a jego wyniki były po prostu słabe. Przełomem okazał się rok 1996, w którym nowym kierowcą został Michael Schumacher. Niemiec przyczynił się do ściągnięcia Rosa Brawna – dyrektora technicznego Benettona. Mimo postępu, konstrukcja była niezwykle zawodna. Dopiero po trzech kolejnych latach, Scuderia wróciła na mistrzowski tron i w sezonie 1999 zdobyła mistrzostwo świata konstruktorów

W latach 2000-2004 Ferrari i Schumacher całkowicie zdominowali Formułę 1, wygrywając co roku w obu klasyfikacjach. W 2005 roku doszło do bardzo ważnej zmiany, w której zakazano zmiany ogumienia w trakcie wyścigu, co poważnie wpłynęło na formę włoskiego zespołu. Rok później wycofano się ze zmian, a team powrócił do walki o tytuł. Mimo to przez dwa lata tytuł najszybszej ekipy dzierżyło Renault. Sezon 2007 to ostatnie mistrzostwa, w którym Ferrari sięgnęło po podwójną koronę (mistrzem świata został Kimi Raikkonen). Rok później zespół zgarnął jeszcze mistrzostwo świata wśród konstruktorów i od tego momentu czeka na kolejne sukcesy.

Ferrari F1: Dwie porażki Fernando Alonso

W 2010 roku bliski mistrzostwa z włoskim teamem był Fernando Alonso. Hiszpan do ostatniego wyścigu walczył z Sebastianem Vettelem. W trakcie ostatniej rundy sezonu w Abu Zabi z powodu błędnej strategii ekipy, dwukrotny mistrz świata utknął za Vitalyem Petrovem i dotarł na metę na siódmym miejscu, co oznaczało, że czempionat powędrował w ręce Vettela.

Blisko mistrzostwa Ferrari było również w 2012 roku. Przed wakacyjną przerwą, Alonso miał 40 punktów przewagi w klasyfikacji generalnej. Jednak w drugiej części sezonu, włoska stajnia zaczęła odstawać od samochodów McLarena i Red Bulla. Mimo świetnej postawy Alonso, Hiszpan znów przegrał z Sebastianem Vettelem. Tym razem o trzy „oczka”.

W 2013 roku Scuderia nie dysponowała bolidem, który byłby świetny w kwalifikacjach, ale konstrukcja miała znakomite tempo wyścigowe. Aczkolwiek przez zaniedbany program rozwoju, maszyna zaczęła coraz bardziej odstawać od głównych rywali – Red Bulla. Dodatkowo zmiana producenta opon na firmę Pirelli również nie pomogła Ferrari. Po raz kolejny Alonso musiał wystarczyć tytuł wicemistrza świata.

Ferrari F1: Sinusoida w erze hybrydowej

Sezon później Felipe Massę zastąpił Kimi Raikkonen. Jednak i tym razem zespół z Maranello jeszcze bardziej obniżył loty, a nowa era hybrydowa spowodowała, że Scuderia uplasowała się dopiero na 4. pozycji w klasyfikacji konstruktorów.

W 2015 roku zapaliło się światełko nadziei w postaci nowego szefa zespołu – Maurizio Arrivabene. Miejsce poirytowanego postawą teamu Fernando Alonso zajął nie, kto inny, jak Sebastian Vettel. Chociaż Mercedes zdominował mistrzostwa, Niemiec zdołał wygrać trzy wyścigi i zdobył pole position.

Kiedy wydawało się, że w kolejnym sezonie włoska ekipa postawi się Srebrnym Strzałom, musiała uznać wyższość nie tylko niemieckiego zespołu, ale również Red Bulla. W 2017 roku Ferrari znów przypomniało o sobie Mercedesowi i wydawało się, że powrócą na szczyt. Niestety, mimo że Vettel prowadził przez większość roku, z powodu nieukończonych wyścigów w Singapurze i Japonii (wypadek na starcie i awaria świecy zapłonowej) spadł na drugie miejsce.

Kolejny sezon był bardzo podobny do 2017, ale tym razem niemiecki kierowca popełnił szereg własnych błędów. Do tego doszły nietrafione zmiany w samochodzie i strategiczne błędy ekipy. I znów Vettel musiał zadowolić się tytułem wicemistrza, podobnie jak sama Scuderia.

W 2019 roku Kimi Raikkonen, który bardziej pełnił funkcję drugiego zawodnika i „pomocnika” Vettela przeszedł do Alfy Romeo Racing, a jego miejsce zajął młody, ale utalentowany Charles Leclerc. Przed mistrzostwami z posadą szefa teamu pożegnał się Maurizio Arrivabene, którego zastąpił Mattia Binotto.

Ferrari F1: Podstawowe informacje

  • Pełna nazwa zespołu: Scuderia Ferrari Mission Winnow
  • Siedziba: Maranello (Włochy)
  • Szef zespołu:Mattia Binotto
  • Dostawca silników: Ferrari
  • Kierowcy: Sebastian Vettel i Charles Leclerc
  • Debiut: GP Monako 1950
  • Mistrzostwa świata konstruktorów: 16
  • Mistrzostwa świata kierowców: 15

RadioZET.pl/MW

Oceń