Zespoły Formuły 1: Alfa Romeo Racing F1

Maciej Walasek
16.02.2019 12:00
Alfa Romeo Racing F1 zespół Formuły 1
fot. PAP/EPA

Alfa Romeo Racing to prywatny szwajcarski zespół Formuły 1 założony przez Petera Saubera. Od 2018 roku występuje pod szyldem Alfy Romeo. Poznaj historię, największe osiągnięcia i podstawowe informacje teamu.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku  

Alfa Romeo Racing F1: Początki Saubera

W 1970 roku Peter Sauber założył zespól sygnowany swoim nazwiskiem. Szwajcar w tym samym roku wywalczył mistrzostwo kraju, ale rok później po narodzinach syna zrezygnował z dalszej kariery. Pod koniec lat 80. ekipa rozpoczęła współpracę z Mercedesem, z którym startowała w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w kategorii C, zdobywając mistrzostwo świata kierowców i konstruktorów. W międzyczasie zespół rozważał możliwość dołączenia do Formuły 1. W końcu w 1991 roku zapadła decyzja o rozpoczęciu przygody z F1. Przygotowania szły pełną parą, gdzie m.in. rozpoczęto budowę nowoczesnej fabryki w Hinwil. Jednak pod koniec tego samego roku, Mercedes niespodziewanie zakończył współpracę z Sauberem. Mimo tego w 1992 roku postanowiono kontynuować prace przygotowawcze. Dzięki determinacji, Sauber zadebiutował w Formule 1 w Grand Prix RPA w 1993 roku. JJ Lehto zajął piąte miejsce, co uznano za duży sukces ekipy. W międzyczasie Mercedes bacznie obserwował występy stajni. Finalnie niemiecki koncern wrócił do wspierania szwajcarskiego teamu w 1994 roku.

Alfa Romeo Racing F1: Współpraca z firmą Petronas

W 1995 roku podpisano umowę z Ferrari, na mocy której Petronas zaczął dostarczać dla Saubera silniki i skrzynie biegów oparte na starszych agregatach włoskiego zespołu. Później doszły do tego kolejne kontrakty sponsorskie: z Red Bullem i jednym z największych szwajcarskich banków – Credit Suisse, dzięki któremu ukończono budowę tunelu aerodynamicznego. Współpraca z markami spowodowała, że team zajął czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Z roku na rok współpraca z Ferrari spadała. Ostatecznie w 2005 roku, Sauber został wykupiony przez BMW.

Alfa Romeo Racing F1: BMW Sauber w F1

BMW wykupiło udziały Saubera i kończąc wieloletnią współpracę z Williamsem, wystąpiło w Formule 1 w roli konstruktora . W 2006 roku w swoim debiutanckim sezonie, kierowcy ekipy regularnie zdobywali punkty, co w końcowym rozrachunku dało 36 punktów i piąte miejsce wśród konstruktorów. W tym samym roku w jednym z samochodów zadebiutował Robert Kubica, zostając pierwszym Polakiem w Formule 1. Krakowianin już w swoim drugim starcie w Grand Prix Włoch stanął na podium zdobywając 3. miejsce. W kolejnym roku BMW Sauber zostało po McLarenie i Ferrari trzecią siłą w stawce. Po dyskwalifikacji brytyjskiego teamu, zespół został wicemistrzem świata w klasyfikacji konstruktorów.

Jednak to rok 2008 okazał się najlepszy dla szwajcarskiej stajni. Robert Kubica i Nick Heidfeld wielokrotnie stawali na podium. Niestety, ale w środku sezonu władze zespołu podjęły decyzję o nierozwijaniu samochodu i skupieniu się konstrukcji nowego bolidu na 2009 rok, w którym doszło do wielu zmian w regulaminie. Z jednej strony można było to zrozumieć, ale z drugiej Kubica zdobywając pierwsze w historii pole position dla teamu w Bahrajnie i wygrywając Grand Prix Kanady (po którym został liderem mistrzostw świata) był w stanie walczyć o tytuł. Finalnie skończyło się na czwartej pozycji Polaka i trzecim miejscu wśród konstruktorów.

Sezon 2009 okazał się kompletną porażką dla BMW Sauber. Stajnia z Hinwil zbudowała kiepski bolid, który odstawał od czołowych ekip. Pod koniec zmagań, BMW ogłosiło, że wycofuje się z Formuły 1, a Peter Sauber został na lodzie. Na szczęście Szwajcar po wielu wysiłkach utrzymał miejsce w stawce na kolejny rok. Nowymi kierowcami zostali: Kamui Kobayashi i Pedro de la Rosa.

Alfa Romeo Racing F1: Powrót do Ferrari

W sezonie 2011 team Sauber F1 Team znów był zasilany przez silniki Ferrari. Jednym z kierowców pozostał Kamui Kobayashi, a drugim zawodnikiem został Sergio Perez. W pierwszej części roku stajnia spisywała się naprawdę dobrze, czego dowodem było regularne zdobywanie punktów. W kolejnym sezonie zarówno Japończyk, jak i Meksykanin odnotowywali podobne wyniki. Do tego doszły cztery miejsca na podium.

Alfa Romeo Racing F1: Sauber w środku stawki

Kolejne pięć sezonów w wykonaniu Saubera to roszady w składzie kierowców i jazda w ogonie stawki. Najgorszy okazał się rok 2014, w którym zespół nie zdobył ani jednego punktu. Trzykrotnie Sauber zamykał klasyfikację konstruktorów na ostatnim, dziesiątym miejscu.

Alfa Romeo Racing F1: Zacieśnienie współpracy z Ferrari

W 2018 roku dla Saubera zaświeciło się światełko w tunelu. Ekipa zaczęła odzyskiwać konkurencyjność i walczyć w środku stawki. Lepsza forma była spowodowana rozszerzeniem współpracy z Ferrari, gdzie poza najnowszymi jednostkami, Scuderia dała zespołowi swojego głównego projektanta, Simone Restę oraz obsadziła w szwajcarskim teamie mistrza Formuły 2, Charlesa Leclerca. Ponadto nowym sponsorem tytularnym została Alfa Romeo.

Przed sezonem 2019 zespół przeszedł kolejną rewolucję, gdzie zniknęła nazwa Sauber, a pojawił się szyld kultowego producenta Alfy Romeo. Kierowcami zostali Kimi Raikkonen i Antonio Giovinazzi. Warto zaznaczyć, że marka nie przejęła teamu ani też nie wprowadziła do niego swojego kierownictwa.

Alfa Romeo Racing F1: Podstawowe informacje

  • Pełna nazwa zespołu: Alfa Romeo Racing
  • Siedziba zespołu: Hinwil (Szwajcaria)
  • Szef zespołu: Frederic Vasseur
  • Dostawca silników: Ferrari
  • Debiut zespołu: GP RPA 1993
  • Kierowcy: Kimi Raikkonen i Antonio Giovinazzi
  • Mistrzostwa świata konstruktorów: 0
  • Mistrzostwa świata kierowców: 0

RadioZET.pl/MW