Teraz gramy

Dlaczego trudno jest wstać na poranne bieganie? 6 prostych powodów

18.03.2017 11:00

Spałeś pełne 8 godzin, a i tak trudno Ci się wydostać spod ciepłych pieleszy? To wcale nie dowodzi temu, że poświęciłeś na sen za mało godzin. Wieczorem popełniłeś po prostu kilka błędów.

bieganie

fot. Pixabay.com

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - SPORT na Facebooku

A te błędy istotnie wpływają na jakoś snu. Sprawiają, że budzisz się w nocy, wstajesz rano niewyspany, a w ciągu dnia czujesz się senny i potrzebujesz drzemki. Sen w całodobowym rozrachunku jest niezwykle istotny, ponieważ Twój organizm regeneruje się w tym czasie. Wystarczy zaledwie kilka nieprzespanych nocy, żeby odczuć tego skutki.

Kondycja fizyczna i psychiczna zaczną słabnąć. Trudniej będzie Ci się też skoncentrować na konkretnych zadaniach. Wszystko zacznie Cię rozpraszać. Przede wszystkim jednak bardzo szybko spadnie Twoja odporność.

A skoro nie pomaga wcześniejsze położenie się do łóżka, liczenie baranów ani też ciepłe kakao wieczorem, zrób przegląd wieczornych czynności. Później sprawdź, czy któraś z nich znajduje się na naszej liście.

Winowajcy niespokojnego snu:

1. Korzystasz wieczorem z urządzeń elektronicznych - tabletu, laptopa i smartfona

Nawet czytanie e-booka wpływa negatywnie na jakość snu. Według badań naukowców z Harvardu takim osobom znacznie trudniej jest wstać rano z łóżka, niż tym, które czytają książki w wydaniu papierowym. Skąd taki wniosek? Niebieskie światło, które emitują urządzenia elektroniczne, hamuje działanie i produkcję hormonu zwanego melatoniną. Jest on odpowiedzialny za kontrolowanie pracy zegara biologicznego. Tyczy się to cykli zasypiania i czuwania.

Co to znaczy w praktyce? Jeśli poziom tego hormonu w organizmie jest niewystarczający, nie masz tak "twardego snu", jak myślisz. Najprostszym sposobem na polepszenie jakości snu, jest wyłączenie wymienionych urządzeń na 90 min przed snem. Nie śpij też z telefonem przy głowie - smartfon emituje wystarczająco dużo światła, by skutecznie zakłócić sen - nawet jeżeli włączysz tryb samolotowy.

2. Śpisz w złej pozycji

Budzisz się z bólem pleców lub karku? Może to być wina spania przez całą noc na jednym boku. Taka pozycja powoduje znaczące i dość bolesne w skutkach zgięcie w biodrze. Ciało odczuwa więc dyskomfort przez całą noc i tak naprawdę dalej czuwa zamiast odpoczywać.

Urazy biodra są jednymi z częstszych, które powstają w trakcie snu. Należą do tych wyjątkowo bolesnych i mogą wpływać na inne partia ciała. Przede wszystkim ucierpi kręgosłup, a zwłaszcza jego dolna część - lędźwiowa. Jeżeli nie potrafisz ułożyć się w innej pozycji, wsadź sobie poduszkę między nogi. Dzięki temu wyrównasz poziom między nogami, a biodrem.

3. Twoja poduszka jest za miękka

Jest to zwykle przyczyną porannego bólu karku. Trudno wówczas nawet delikatnie obrócić głowę. Natychmiast pojawia się potworny dyskomfort i kłucie w karku. A to wszystko wina zbyt miękkiej poduszki. Pościel, w której dosłownie się zapadasz, prowadzi do niewłaściwego ułożenia kręgosłupa. To tak jakbyś przez 8 h w ciągu dnia chodził z głową opuszczoną w dół.

Skutecznym rozwiązaniem będzie po prostu zakup nowej pościeli. Wybierz taką, która ma piankę wspomagającą. Możesz również zainwestować w puch, którym sam w dowolnej ilości wypełnisz poszewkę. Będziesz mógł dowolnie ustalić "twardość" poduszki.

4. Zgrzytasz w nocy zębami

Jeżeli budzisz się rano z bólem głowy, to prawdopodobnie dlatego, że w nocy mocno zaciskałeś szczękę, a przy okazji szlifowałeś sobie zęby. Zgrzytanie w nocy określa się mianem bruksizmu. Jest to problematyczne nie tylko dlatego, że Twój uśmiech zacznie za jakiś czas nieestetycznie wyglądać. Chroniczne ścieranie szkliwa może doprowadzić do problemów ze słuchem i wzrokiem.

Skutecznym sposobem poradzenia sobie z tą przypadłością jest przede wszystkim ograniczenie sytuacji stresujących. Dobrą metodą doraźną będzie przyłożenie zwilżonej ciepłą wodą szmatki do szczęki tuż przed pójściem spać, a następnie wykonanie tej samej czynności od razu po przebudzeniu. Jeżeli to nie pomoże, udaj się to dentysty lub ortodonty. Prawdopodobnie będziesz musiał zakupić specjalną nakładkę silikonową, która zapobiegnie wycieraniu szkliwa i zminimalizuje siłę nacisku.

5. Sięgasz po alkohol wieczorem

Wbrew pozorom alkohol wcale nie pomaga w osiągnięciu spokojnego snu. Może i sprawi, że szybciej utniesz sobie drzemkę, ale na pewno nie będzie ona dobrej jakości. Wszystko dlatego, że krążący w żyłach alkohol skutecznie pobudza Twoje ciało. Organizm nie regeneruje się więc przebywa w stanie czuwania, co nie jest korzystne.

Wypicie nawet lampki wina czy wódki z sokiem powoduje, że Twój sen wcale nie jest głęboki. Najbardziej podatne na takie zakłócenia są kobiety. Ponieważ ich metabolizm działa wolniej, znacznie szybciej się budzą po niespokojnej nocy. Jeżeli nie możesz powstrzymać się od wypicia alkoholu wieczorem, niech to będzie mała ilość i to co najmniej na 2 h przed snem.

6. Cierpisz na nierozpoznany bezdech senny

Kobiety w przedziale wiekowym 20-44 lat mają jakieś 25 proc. szans na posiadanie bezdechu sennego. Im są starsze, tym ta wartość procentowa się szybko zwiększa. Podobnie jest w przypadku mężczyzn. Ta przypadłość charakteryzuje się kilkukrotnym, ale krótkotrwałym zatrzymaniem oddechu podczas snu. Noce są przez to bardzo niespokojne. 

Częste pobudki, nawet co pół godziny, prowadzą do tego, że rano budzisz się po prostu wyczerpany - nawet jeśli spałeś więcej niż 8 h. Krew nie jest wystarczająco nasycona tlenem, więc zmęczenie w ciągu dnia jest bardzo odczuwalne. Jeżeli zauważyłeś podobny problem u siebie, to udaj się do specjalisty. Bezdech senny można zdiagnozować za pomocą specjalnego urządzenia monitorującego.

RadioZET.pl/Milena Majak